جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳ |۲۳ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 27, 2024
اوقاف

حوزه/ حجت‌الاسلام عادل، خواستار توجه دادن مردم و خیران به وقف‌های جدید مورد نیاز در هفته وقف شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، حجت‌الاسلام غلامرضا عادل، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه، در گفت‌وگویی امروز، اول مهرماه با بیان اینکه شانزدهم ربیع‌الاول در تقویم جمهوری اسلامی به‌عنوان روز وقف و آغاز هفته وقف نامگذاری شده است، گفت: این هفته فرصتی برای بیان آثار و برکات وقف و اهمیت و ضرورت آن برای مردم است.

وی افزود: بیان فعالیت‌هایی که در موقوفات صورت می‌گیرد باعث تشویق خیران برای وقف‌هایی در حوزه‌های مورد نیاز جامعه است که طیف وسیعی از نیازها را شامل می‌شود.

حجت‌الاسلام عادل گفت: وقف موضوع آشنایی برای مردم کشور ما به‌ویژه مردم استان فارس است که بیشترین موقوفه‎‌ها را در خود جای داده است و پیشگام انجام عمل خداپسندانه وقف بوده‌اند.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و آمور خیریه کشور اظهار کرد: مردم در هر برهه زمانی و با توجه به نیازهایی که وجود داشته است وقف‌هایی را صورت داده‌اند که از آب‌انبارها و کاروانسراها به‌عنوان نمونه‌هایی از این نیازها در دوران گذشته می‌توان نام برد.

وی افزود: امروز نیازها متفاوت است و در موضوعات آموزش، درمان، نخبه‌پروری، یاری رساندن به استعدادهای درخشان، ازدواج و اشتغال و موضوعات مربوط به جوانان به‌عنوان بخشی از نیازهای امروز جامعه نیازمند وقف‌های جدید هستیم. خیران می‌توانند امروزه در این عرصه‌ها نقش‌آفرینی کنند و باعث شادی و امیدآفرینی شوند.

حجت‌الاسلام عادل با بیان اینکه در اسلام انفاق و صدقات جایگاه ویژه‌ای دارد، گفت: به واژه وقف در آیات قرآنی به‌صورت مستقیم اشاره‌ای نشده است، اما بیشترین مصداق توصیه‌هایی که در مورد انجام کار خیر و از جمله خیرات، حسنات، انفاق، صدقات و بذل مال مطرح شده و تحت عنوان باقیات صالحات و صدقه جاریه مورد تأکید قرار گرفته است را می‌توان در مورد وقف مشاهده کرد.

وی ادامه داد: آیات زیادی از قرآن مردم را توصیه به سبقت گرفتن در کار خیر می‌کند و یا اینکه از مردم می‌خواهد بدون توجه به اموال فانی به زندگی خود رنگ خدایی بدهند.

حجت‌الاسلام عادل اظهار کرد: مصداق این آیات الهی موقوفاتی است که از گذشته وقف شده‌اند و با گذشت صدها سال از پایان حیات مادی واقفان خیراندیش، هنوز نام و برکات کار آنان در عرصه وقف جاودانه و جاری است و هر کس از ثمرات وقف آنان استفاده می‌کند از آن‌ها نیز یاد می‌کند.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با قدردانی از مسئولان اوقاف فارس اظهار کرد: امیدواریم که مسئولان اوقاف در سراسر کشور و همچنین فعالان حوزه وقف تمامی تلاش خود را برای آشنایی خیران و واقفان با نیازهای جدید جامعه به‌کار گیرند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha